Contact opnemen

Zet social media effectiever in met deze 5 stappen

“Ik moet toch meer met social media doen.” Ik hoor het veel klanten zeggen. Ze zijn zich bewust van de invloed van social media, maar weten niet hoe zij hun social-mediakanalen moeten inzetten. In dit artikel geef ik vijf tips hoe dit effectiever en efficiënter kan.

Door Nick, Adviseur & trotse eigenaar
Leestijd: Leestijd 3 min

1. Wijs een social-media-aanjager aan

Veel bedrijven hebben hun social-mediakanalen, (want dat moet toch). Leuke foto’s, interessante artikelen en humoristische video’s worden gedeeld. Zeker in het begin gaat dit goed, maar na langere tijd sneeuwen je social-mediakanalen makkelijk onder in de dagelijkse beslommeringen. De prioriteiten liggen dan simpelweg ergens anders. Ik zie het veel gebeuren.

Zorg er daarom voor dat er één iemand binnen je bedrijf verantwoordelijk is voor de social media. Er moet altijd iemand ‘social’ denken. De ideale situatie is dat een heel bedrijf social denkt, maar in de praktijk merk ik dat dit erg lastig is. Wijs één aanjager aan en geef hem of haar de taak om de social-mediakanalen te beheren.

2. Social media is emotie

Oké, dan heb ik iemand die onze aanjager is, maar hoe nu verder? Posts op social media, en dan vooral Facebook, zijn sterk gerelateerd aan emotie. Het is zaak om de gevoelens van je doelgroep aan te spreken. Emotie is de snelste weg naar interactiviteit. Dit geldt voor zowel positieve als negatieve emotie.

Daar kwam Grolsch ook achter. De bierbrouwer haakte in op het gedwongen vertrek van Yuri van Gelder op de Olympische Spelen; het gesprek van de dag. Of het helemaal chique is, weet ik niet. Het feit blijft dat de Facebookpost meer dan 44.000 likes kreeg en bijna 10.000 keer werd gedeeld.

3. Help klanten en deel (gratis) kennis

Als bedrijf zie je het woord misschien niet graag: gratis. Maar ik heb het niet voor niets toegevoegd. Voor zowel social media als content op je website geldt dat het meer om delen van kennis moet gaan, dan over jezelf. Help klanten en deel kennis, zonder dat je hier meteen een factuur aan koppelt. Deze switch zal lastig zijn, omdat je gewend bent jezelf in de etalage te zetten. Laat dit los en probeer de klant eens écht te helpen.

4. Timing

Je hebt goed nagedacht over je content. Pakkende tekst, bijzondere afbeelding of een creatieve video. Precies zoals het hoort. Nu moet je goed gaan nadenken over wanneer je dit post. It’s all about timing. Het juiste verhaal, op het goede moment, op het goede social-mediakanaal. Daarbij gaat het ook om momenten. Er gebeurt iets en daar haak je op in. Een goede social-media-aanjager merkt dit op. Naast ‘toevallige’ gebeurtenissen die gebeuren en meteen worden gedeeld, is het handig om vaste tijdstippen te bespreken. Tip: post ’s morgens, dan heb je het langst bereik.

5. Experimenteer en meet

Wat voor het ene bedrijf goed werkt, werkt voor het andere bedrijf niet. Ik kan je dus niet precies zeggen wat je moet doen. Door experimenteren en meten, weet jij wat werkt voor je bedrijf. Social-mediakanalen geven statistieken van je posts. Gebruik dit ook!

En oja, begin, experimenteer, maak fouten, verbeter ze en geniet van het succes.