Contact opnemen

Weet jij welke cookiemelding jouw website nodig heeft?

Wij helpen je met het plaatsen van de juiste melding

Weet jij of én wat voor cookiemelding jouw website nodig heeft? Momenteel krijgen wij er veel vragen over. Of je een cookiemelding op je website moet zetten is afhankelijk van verschillende factoren. In dit artikel lees je meer over cookies, cookiemeldingen en wanneer je een cookiemelding nodig hebt. Ook lees je hoe je je eigen cookiemelding kunt samenstellen. Wij helpen je vervolgens bij het plaatsen ervan.

Door Nick, Adviseur & trotse eigenaar
Leestijd: 3 minuten

Cookies: wat zijn dat ook alweer?

Online marketeers smullen ervan

Dat we met het fenomeen ‘cookies’ niet doelen op biscuitjes of lange vingers is inmiddels algemeen bekend, gaan we vanuit. Maar wat doen die online cookies dan wel precies? Kort gezegd zorg je er met cookies voor dat je website gedurende een bezoek informatie kan onthouden en opslaan, en dat deze informatie bij een volgend bezoek weer herkend wordt. Online marketeers smullen hier natuurlijk van; zij kunnen bij wijze van spreken ‘over de schouder’ van de bezoeker meekijken en kunnen hun campagnes en technieken op het surfgedrag van de bezoeker aanpassen.

Overigens zijn niet alle soorten cookies erop gericht om het surfgedrag van de bezoeker te achterhalen. Sommige cookies zijn nodig om een webshop te laten onthouden dat er een product in het winkelwagentje zit, of om het gebruiksgemak van de bezoeker te verbeteren door bijvoorbeeld de voorkeurstaal op te slaan.

Cookiemeldingen en de AVG

Vraag je bezoeker om toestemming

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht. Sinds die datum ben je onder andere verplicht om jouw websitebezoeker om toestemming te vragen om zijn/haar persoonsgegevens op te vragen, op te slaan en in te zien. (Lees ons artikel over de AVG voor meer informatie over de nieuwe wet.) Je moet de bezoeker dus eerst vragen of hij/zij het goed vindt dat jij bepaalde cookies plaatst.

Omdat er verschillende cookies bestaan en het per website verschilt welke cookies gebruikt worden, bestaat er niet zoiets als één universele cookiemelding. Als eigenaar van een website is het dus belangrijk dat je goed uitzoekt welke cookiemelding jouw website nodig heeft om aan de AVG te voldoen.

In de volgende situaties moet je sowieso een cookiemelding plaatsen:

· Bij gebruik van een live chat
· Bij gebruik van een Facebook pixel
· Bij gebruik van Google Analytics waarbij IP-adressen niet worden geanonimiseerd
· Bij gebruik van Hotjar
· Bij het synchroniseren van gegevens met een e-mailprogramma
· Bij gebruik van remarketing

Met de teksten van ICTRecht kun je zelf een verklaring samenstellen die in je cookiemelding komt te staan.

Cookiemelding plaatsen? Wij helpen je

Heb je inzichtelijk of je een cookiemelding moet plaatsen en zo ja; wat daar de inhoud van is? Dan plaatsen wij de melding graag voor je. Voor vragen kun je ons natuurlijk altijd even bellen.