De mobiele telefoon blijft voor veel mensen het ‘eerste scherm’. Vergeet dit niet. Veel content betekent lange teksten. Zelfs op je computerscherm nodigt dit niet uit. Wat dacht je wat er gebeurt bij de mobiele gebruiker? Ze scrollen zich suf en het scherm is volledig gevuld met tekst. Aantrekkelijk is het niet. Het kan dus best wat minder.
Scanbare tekst
Sinds het begin van het online schrijven wordt erop gehamerd: gebruik tussenkoppen en denk na over de opmaak van je tekst. Hoe bouw ik mijn tekst op, zodat de lezer niet afhaakt?
- Een duidelijke kop die uitnodigt tot lezen. Dekt het de inhoud? Let op: de kop is belangrijk voor je zoekresultaat
- Na de kop is je inleiding je belangrijkste visitekaartje. Als die aanspreekt, leest de bezoeker verder. Geef aan wat de lezer kan verwachten en maak hem nieuwsgierig. Sluit eventueel af met een vraag
- Gebruik witregels. De lezer kan hier ademenen. Daarnaast kan de lezer de tekst beter scannen
- Je ogen gaan van tussenkopje naar tussenkopje. Wat geeft antwoord op mijn vraag? Gebruik daarom meerdere tussenkoppen in je tekst
- Zorg ervoor dat de tekst niet één blok aan letters en leestekens is. Ook dit kan dus minder