Contact opnemen

Minder, minder, minder content voor je website

Je kent de lijstjes wel: ‘10 tips voor contentmarketing‘. Want inmiddels is het wel duidelijk dat content op je website van levensbelang is. Niet alleen voor de vindbaarheid in Google, maar ook zeker voor de relatie met de klant. Goede contentmarketing brengt jou dichter bij de klant. Maar sla hier niet in door. Het kan best wat minder… zorg ervoor dat je content raakt.

Door Nick, Adviseur & trotse eigenaar
Leestijd: Leestijd 7 min.

Nutteloze content

Weg met de nutteloze content en kijk er kritisch naar. Blogs met dezelfde informatie? Weg ermee. Nieuwsberichten die niet meer up-to-date zijn. Verwijderen maar. Zorg ervoor dat je content die je CMS vervuilt, verwijderd wordt. Terug naar de basis van alles: kwaliteit boven kwantiteit. Een open deur die bij contentmarketing vaak dicht wordt gesmeten. Want er moet elke week een blog online. Niet doen! Het kan best wat minder.

Doel, actie, resultaat

Vooral bij blogs is het een sport om zoveel mogelijk informatie op een pagina te schrijven. Meer tekst is beter vindbaar, denkt men. Maar is dat wel zo? Als je je doel helder hebt, is dit namelijk niet nodig. Welke informatie wil de lezer? Wat is de vraag? Dit is het antwoord en dat moet je ervoor doen. Klaar! Gebruik deze vragen als kapstok en je content komt tot de kern. Het mag echt wel minder.

Mobile first

De mobiele telefoon blijft voor veel mensen het ‘eerste scherm’. Vergeet dit niet. Veel content betekent lange teksten. Zelfs op je computerscherm nodigt dit niet uit. Wat dacht je wat er gebeurt bij de mobiele gebruiker? Ze scrollen zich suf en het scherm is volledig gevuld met tekst. Aantrekkelijk is het niet. Het kan dus best wat minder.

Scanbare tekst

Sinds het begin van het online schrijven wordt erop gehamerd: gebruik tussenkoppen en denk na over de opmaak van je tekst. Hoe bouw ik mijn tekst op, zodat de lezer niet afhaakt?

  1. Een duidelijke kop die uitnodigt tot lezen. Dekt het de inhoud? Let op: de kop is belangrijk voor je zoekresultaat
  2. Na de kop is je inleiding je belangrijkste visitekaartje. Als die aanspreekt, leest de bezoeker verder. Geef aan wat de lezer kan verwachten en maak hem nieuwsgierig. Sluit eventueel af met een vraag
  3. Gebruik witregels. De lezer kan hier ademenen. Daarnaast kan de lezer de tekst beter scannen
  4. Je ogen gaan van tussenkopje naar tussenkopje. Wat geeft antwoord op mijn vraag? Gebruik daarom meerdere tussenkoppen in je tekst
  5. Zorg ervoor dat de tekst niet één blok aan letters en leestekens is. Ook dit kan dus minder

Compact schrijven

Maak korte zinnen. Lange zinnen zijn vermoeiend en wekken weerstand op bij de lezer. Zoals je praat, zo schrijf je ook. Want dat wordt toch begrepen? Vermijd daarbij jargon en leg de lezer met treffende voorbeelden uit wat je bedoelt. Al met al lijkt het mij duidelijk: in 2017 kan het allemaal wel een beetje minder.