Contact opnemen

Hoe stimuleren wij vitaliteit & gezondheid?

Bij Ebbers Media hebben we al de nodige stappen gezet naar een fit, vitaal en gezond team. De vitaliteitsmaanden die centraal stonden in oktober & november hebben hier een mooie bijdrage aan geleverd. In ons vorige blog hebben we uitgebreid verteld waarom wij vitaliteit belangrijk vinden. Vitaliteit zorgt voor een productief & (nog) harder werkend team. Bij Ebbers Media is iedereen (ofja, bijna iedereen😉 ) inmiddels liefhebber van de vitaliteitsmaanden. We delen de beste tips over hoe wij de vitaliteitsmaanden hebben doorlopen. Wie weet kunnen we je inspireren om de vitaliteitsmaanden ook te introduceren binnen jouw bedrijf!

Door Eva, Content marketeer
Leestijd: 2 minuten

Ga samen voor teambuilding

Waarom moeilijk doen als het samen kan?

Werken als een team is belangrijk, óók als het om vitaliteit gaat. Wij vroegen onze teamleden naar input voor leuke activiteiten. Elke collega kan zo aan zijn of haar mede-collega’s laten zien waar hij of zij liefhebber van is. Het resultaat was een planning boordevol activiteiten: bootcamp, trefbal, speedsoccer en ga zo maar door. Helaas konden deze sportieve plannen vanwege corona niet doorgaan, maar we laten ze zeker op de planning staan. Zodra het weer kan gaan wij samen het bos in, het speedsoccerveld op en de gymzaal in.

Onze tip is om ervoor te zorgen dat iedereen zich geroepen voelt om zijn of haar input te delen. Zo kun je de vitaliteitsmaanden vormgeven op een manier die bij iedereen in je team aansluit.

Maak het een centraal onderwerp

Zorg ervoor dat het thema gaat leven

Is vitaliteit een centraal onderwerp binnen een bedrijf, dan gaat het ook leven. Wij doopten onze vitaliteitsmaanden om tot de ‘strijd voor vitaliteit’. Onze illustrator Leonie verwerkte deze naam vervolgens in een vette poster die centraal in onze kantine hangt. Zo werden we allemaal – tijdens onze sporadische bezoekjes op kantoor – weer even herinnerd aan ons gezamenlijke doel. Of ermee geconfronteerd – dat verschilt natuurlijk per persoon. 😉

Doorzettingsvermogen stimuleren met een beloning

We supporten elkaar én onze locals

Inspanningen moeten worden beloond, ook als het om vitaliteit gaat. Het gezamenlijk stellen van een doel en dat doel vervolgens halen is ook al een vorm van beloning voor het harde werken, want doelen behalen voelt nou eenmaal goed. Zo hebben wij gezamenlijk een goed doel gekozen waaraan we een bedrag doneren wanneer we ons doel van 10 miljoen stappen behalen.

Naast dit centrale doel kun je er ook voor kiezen om individuele beloningen uit te delen. Denk bijvoorbeeld aan een (gezonde) lunch of een gratis sportabonnement. Wij trakteerden onze collega’s wekelijks op een lekkere lunch of diner, klaargemaakt door één van de lokale horeca-ondernemers. Zo supporten we elkaar én onze horeca ‘locals’.

Maak er een gezonde strijd van

De strijd aangaan met jezelf én anderen

Een beetje onderlinge strijd zorgt ervoor dat collega’s sneller een stapje extra zetten – ze willen hun teammaatjes immers graag voorblijven op het scorebord. Onze stappenchallenge is daar een mooi voorbeeld van. We houden wekelijks bij wie de meeste stappen heeft gezet. Niet alleen de gezette stappen worden hierin bijgehouden, er kunnen ook bonuspunten verdiend worden door een uurtje sporten, gezond snacken en staand werken. Uiteraard geldt het andersom ook: een frikandellenbroodje of saucijzenbroodje is prima, maar het gaat wel van je punten af.

Bij ons was het vitalyThys die elke week een update bracht over de tussenstand. Zo hielden we de gezonde strijdlust in stand.

Het juiste voorbeeld geven

Van idee naar uitvoering

Zien eten doet eten, en dat geldt ook voor fruit, groente en andere gezonde snacks. Regel daarom een gezonde lunch of leg wat fruit in de kantine. Spoor collega’s aan om wat vaker staand te werken of stel voor om een wandelvergadering te houden.

Want het begint allemaal met een goed idee, maar die ideeën moeten vervolgens nog wel uitgevoerd worden. Dán pas werk je aan de vitaliteit van je team, en kunnen er mooie stappen worden gezet.