Contact opnemen

Het spel der verleiding dat webdesign heet

Ebbers Media ontwerpt en bouwt websites. Het ontwerpproces is een creatief proces dat bij elke website opnieuw begint. Jesse, grafisch vormgever, geeft in deze blog zijn visie op webdesign en geeft een kijkje in zijn creatieve brein. Want hoe verleid je de bezoeker van je website tot die belangrijke klik?

Door Jesse, Product ontwerper
Leestijd: Leestijd 3 min.

Wat wil de bezoeker?

Zoals het bij echte versierders hoort, luisteren we altijd eerst naar de ander. Bij het ontwerp van een website gaan we altijd uit van de bezoeker. Wat is haar (of zijn) doel? Met deze gedachte in het achterhoofd wordt er gekeken naar de diensten. Komt de bezoeker maar voor twee diensten naar de website? Dan maken we dit zo toegankelijk mogelijk. We draaien er niet omheen, dat doe je bij een date ook niet.

Maak het visueel

Veel mensen geven het niet toe, maar het oog wil ook wat. We zijn nou eenmaal visueel ingesteld en kijken graag naar mooie mensen, vraag dat maar aan Doutzen. Zo werkt het bij webdesign ook. Bezoekers willen steeds minder lezen, dat is inmiddels geen nieuws meer. Door het gebruik van professionele foto’s, iconen, grote titels en kortere teksten geef je de bezoeker precies de informatie die hij nodig heeft. Bezoekers willen minder lezen, maar wel hun informatie hebben.

Hoe verder je gaat, hoe meer informatie

Als de klik er is, volgt er een vervolgdate. Vaak leer je dan de ander pas echt goed kennen. Dit gebeurt ook bij een goed ontworpen website. De homepage is opgebouwd uit hoofdlijnen. Pas verder in de navigatie geef je meer informatie. Als bezoekers verder in de website zijn, zijn ze ook geïnteresseerd in het verhaal en willen ze wel meer informatie lezen.

De volgende stap

En dan de volgende stap. Wanneer wordt een date een serieuze relatie? Voor webdesign is dat iets makkelijker te analyseren. Het wordt namelijk steeds belangrijker om in de navigatie de volgende stap te laten zien. Een duidelijke route die de bezoeker stuurt. Wat wil de bezoeker hierna zien of weten? Dan toon je dit. Een website heeft bijvoorbeeld een referentiepagina met afgeronde projecten. Als de bezoeker onderaan de pagina is, verschijnt er een opvallende button met ‘bekijk volgend project’. Zo wordt de bezoeker verleid om naar de volgende pagina te gaan. Neem hem bij de hand!

We moeten weten wat een bezoeker moet weten en welke twijfels we weg moeten nemen, zodat de bezoeker contact opneemt. Zo verleiden we de bezoeker tot die belangrijke klik.